Page 9 - תום שירות - ינואר 2017
P. 9
האקדמי של מכללת רידמן .המכללה פועלת כבר ִמגוון ענפים אם אתם אוהבים לעזור ולטפל,
כ 20-שנה ,ועם 4,000תלמידים היא ככל הנראה ומכירים בחשיבות המגע
הגדולה בתחומה בארץ" .היתרון שלנו הוא בגודל הרפואה המשלימה מציעה ִמגוון רחב של ענפי טיפול.
ובוותק ,אבל לא רק :לרשות תלמידינו שבעה סניפים חוץ מהשיאצו והטווינא יש גם ביופידבק ,דיקור סיני וההקשבה ,אולי כדאי לכם לחשוב
ברחבי הארץ ,המאפשרים ליהנות מניידות .ואני (אקופונקטורה) ,הומאופתיה ,נטורופתיה ,צמחי על לימודי רפואה משלימה .הקשר
חייב להזכיר גם את הספרייה המקצועית שלנו ,שבה מרפא ,רייקי ,רפלקסולוגיה ועוד .בישראל ,כ 30-אחוז
מהאוכלוסייה נעזרים בשירותי רפואה משלימה ,וזאת שבין גוף לנפש ולרוח נשמע אולי
כאלף כותרים". לאחר שהטיפול הרפואי הקונבנציונלי אינו עולה יפה, קצת פילוסופי ,אבל מדובר על
או לאחר שהרופא גורס כי בעייתו של המטופל היא
עופר ברנוביץ' הוא מנהל מגמת רפואה סינית בסניף נפשית בעיקרה .ד"ר ניר עמיר ,אחד ממנהלי מכללת תחום מרתק ,אשר כולל מגוון רחב
רמת-גן של מכללת מדיסין ,מהמוסדות הוותיקים תמורות המתמחה ברפואה סינית ,משמש בזכות של ענפי טיפול שבהם אפשר
והגדולים בארץ ללימודי רפואה משלימה .לרפואה עצמו דוגמה מצוינת להתפתחות הרפואה המשלימה לעסוק
הסינית חלק חשוב ברפואה המשלימה ,ולדבריו, ולכך שהיא אכן משלימה :בד בבד עם היותו מומחה
על אף שהיא בת יותר מ 2,000-שנה ,היא יצירתית בתחום זה ,הוא גם רופא קונבנציונלי .לטענתו, חנן בר-און
וממשיכה להתפתח כל הזמן" .יש מי שמכנים התוצאות הטובות המושגות בטיפולים המשלימים
את הרפואה המשלימה 'רפואה אלטרנטיבית'. מביאות להכרה גוברת והולכת של אנשי הרפואה תאורה בחדר עמומה ,מסתורית משהו .נרותה
אבל הרפואה הסינית אינה אלטרנטיבית לרפואה
המערבית ,אלא מתמזגת ִעמה" ,הוא מסביר, הקונבנציונלית ברפואה המשלימה. דולקים בכל פינה ,האווירה קסומה ,ברקע מוזיקה
ומוסיף כי השורה התחתונה היא הקשר שבין גוף מרגיעה .לאחר כשעה מסתיים שם עוד טיפול
כיום יש לא מעט מכללות ובתי ספר שמציעים מגוון בשיאצו – אחד מענפי הרפואה המשלימה .המטפל
לנפש ולרוח. קורסים והשתלמויות בענפי הרפואה המשלימה, דודי עזריה נפרד לשלום מהמטופל ומתכונן לביקורו
החל בסדנאות או קורסי העשרה קצרים ,בני של המטופל הבא .אנחנו מנצלים את הדקות
הסיפוק שווה את המאמץ שבועות או חודשים ,ועד לימודי הסמכה הנמשכים שעומדות לרשותנו בקליניקה שלו (הצמודה לביתו
שנים אחדות .ההיצע הרחב ומגוון אפשרויות הפרטי) ,שביישוב שוהם ,כדי ללמוד קצת על
לירון בר ( )23סיימה באחרונה את לימודיה במרכז הלימוד הם פונקציה של הביקוש .לדברי גורמים
לרפואה משלימה של סמינר הקיבוצים ,וכבר עובדת בתחום ,אלפי ישראלים לומדים רפואה משלימה, התחום הזה ועל מהות העבודה.
בתחום .ענפי הטיפול שבהם בחרה לעסוק הם רובם במטרה לעסוק בכך ,אם כי ישנם גם כאלה
עיסוי שוודי ועיסוי רקמות עמוק .אנחנו מבקשים שלומדים זאת בשביל הכיף או לשם העשרה רוחנית. "רפואה משלימה כשמה כן היא :מעניקה טיפול
ממנה הסברים" .עיסוי שוודי מיועד להרגעה כללית ואחרי הלימודים ,מי שאכן ירצה לעבוד בתחום זה משלים לזה של הרפואה הסטנדרטית .מקורם של
של הגוף והנפש ,ולעומתו ,עיסוי הרקמות מתמקד יוכל להשתלב במסגרת אחת מקופות החולים ,בתי רוב ענפי הרפואה המשלימה הוא במזרח הרחוק.
באזורים מסוימים בגוף החשופים לדלקות ,פציעות החולים ,בתי המלון או אתרי הספא ,לעבוד כמטפל אני מטפל בשיאצו .זו שיטת טיפול במגע ,המשלבת
וחבלות .ה'חדירה' אל הרקמה מתבצעת על ידי מגוון רחב של טכניקות שיוצרות גירויים שונים בגוף.
אצבעותיו של המעסה ,בתנועות של לחיצה תוך כדי שכיר בקליניקה או לפתוח קליניקה כעצמאי. הטיפול מתחיל באבחון ואיתור חוסר האיזון על ידי
מגע ,תשאול והסתכלות .אחר כך מתבצעת סדרה
סיבוב איטי להדמיית פעילות הרקמה". דבר המנהלים של לחיצות ומתיחות ברוב חלקי הגוף .מלבד שיאצו
אני עוסק בטווינא ,שגם היא שיטת טיפול במגע,
אהרוני מעידה כי העבודה בעיסוי אינה קלה ,ודורשת הזכרנו כי מטפלים יכולים לעבוד באחת מקופות וכוללת טכניקות שונות ובהן שימוש בשמנים,
מהמטפל מאמץ פיזי ,אבל יש בה המון סיפוק ,הן החולים .זה יתרון חשוב ,שנלקח בחשבון במרכז
למטפל והן למטופל .לשאלתנו ,מדוע בחרה ללמוד לרפואה משלימה של סמינר הקיבוצים .רמון ולמן, בכוסות רוח ובדיקור".
עיסוי ,היא משיבה" :אני אוהבת לטפל ,אוהבת מגע, ראש המרכז הזה וראש המסלול ללימודי רפואה
וכמובן ,אוהבת לעבוד עם אנשים" .ויש לה כוונות סינית מסורתית ,מספר שתוכנית הלימודים נבנתה אנחנו שואלים את עזריה מה הביא אותו לעסוק
רציניות להמשיך ללמוד" :עולם הרפואה המשלימה בשיתוף עם כללית רפואה משלימה (של שירותי בתחום הזה ומה נדרש כדי להיות מטפל ברפואה
כולל בתוכו המון ענפים ,ותחומי הלימוד אינסופיים. בריאות כללית) ,שהיא הגוף הרפואי הציבורי הגדול משלימה" .מצאתי שיש לי דחף ורצון לעבוד עם
אין ספק שבקרוב אני אמשיך ללמוד ולהתפתח. בארץ למתן טיפולי רפואה משלימה" .תלמידי אנשים ,לעזור להם .צריך הקשבה ,כישרון במגע,
המסלול עוברים – כחלק אינטגרלי מתוכנית יכולת נתינה" ,הוא מעיד על עצמו ,ומספר שרפואה
הכיוון שלי כעת הוא עיסוי תאילנדי". הלימודים – הכשרה מקצועית במרפאות כללית משלימה היא תחום נרחב מאוד ,מעניין ומאתגר,
רפואה משלימה" ,מציין ולמן" ,והבוגרים יוכלו שבאמצעותו אפשר לטפל באנשים ולעזור להם
חשוב לציין ,כי על אף המגוון הרחב של תחומי בדרכים רבות" .לא מתעשרים מזה ,אבל כמו בכל
הלימוד ,ולמרות שכמה ממוסדות הלימוד נתונים להשתלב במרפאות של שירותי בריאות כללית". מקצוע אחר ,אם אתה טוב – אתה יכול להשתכר
בפיקוח אקדמי כלשהו ,לימודי הרפואה המשלימה טוב" .לדבריו ,כל אחד יכול ללמוד רפואה משלימה,
אינם מוכרים עדיין בארץ לתואר אקדמי ,אלא מקנים "אצלנו רמת הלימוד גבוהה מאוד .כל מורה ומרצה אבל לא כל אחד מתאים לזה" .לא לכל אדם יש גישה
תעודות הסמכה בלבד .בכל מקרה ,בענף אומרים שלנו נבחר בקפידה ,וגם תוכנית הלימודים מוקפדת
שלא התעודה חשובה ,אלא המקצועיות ,ומעל הכל – ומגוונת ,ומגּוָּבה בחוברות עזר שאנו מדפיסים", מתאימה או מידה מספקת של סבלנות".
מספר בגאווה פרופ' אבשלום מזרחי ,המנהל
ההבנה של המטפל והתחברותו אל המטופל.
9