Page 9 - תום שירות - ינואר 2017
P. 9

‫האקדמי של מכללת רידמן‪ .‬המכללה פועלת כבר‬                                           ‫ִמגוון ענפים‬             ‫אם אתם אוהבים לעזור ולטפל‪,‬‬
   ‫כ‪ 20-‬שנה‪ ,‬ועם ‪ 4,000‬תלמידים היא ככל הנראה‬                                                                         ‫ומכירים בחשיבות המגע‬
   ‫הגדולה בתחומה בארץ‪" .‬היתרון שלנו הוא בגודל‬            ‫הרפואה המשלימה מציעה ִמגוון רחב של ענפי טיפול‪.‬‬
   ‫ובוותק‪ ,‬אבל לא רק‪ :‬לרשות תלמידינו שבעה סניפים‬         ‫חוץ מהשיאצו והטווינא יש גם ביופידבק‪ ,‬דיקור סיני‬   ‫וההקשבה‪ ,‬אולי כדאי לכם לחשוב‬
   ‫ברחבי הארץ‪ ,‬המאפשרים ליהנות מניידות‪ .‬ואני‬             ‫(אקופונקטורה)‪ ,‬הומאופתיה‪ ,‬נטורופתיה‪ ,‬צמחי‬         ‫על לימודי רפואה משלימה‪ .‬הקשר‬
   ‫חייב להזכיר גם את הספרייה המקצועית שלנו‪ ,‬שבה‬          ‫מרפא‪ ,‬רייקי‪ ,‬רפלקסולוגיה ועוד‪ .‬בישראל‪ ,‬כ‪ 30-‬אחוז‬
                                                         ‫מהאוכלוסייה נעזרים בשירותי רפואה משלימה‪ ,‬וזאת‬      ‫שבין גוף לנפש ולרוח נשמע אולי‬
                                         ‫כאלף כותרים"‪.‬‬   ‫לאחר שהטיפול הרפואי הקונבנציונלי אינו עולה יפה‪,‬‬       ‫קצת פילוסופי‪ ,‬אבל מדובר על‬
                                                         ‫או לאחר שהרופא גורס כי בעייתו של המטופל היא‬
   ‫עופר ברנוביץ' הוא מנהל מגמת רפואה סינית בסניף‬         ‫נפשית בעיקרה‪ .‬ד"ר ניר עמיר‪ ,‬אחד ממנהלי מכללת‬      ‫תחום מרתק‪ ,‬אשר כולל מגוון רחב‬
   ‫רמת‪-‬גן של מכללת מדיסין‪ ,‬מהמוסדות הוותיקים‬             ‫תמורות המתמחה ברפואה סינית‪ ,‬משמש בזכות‬                 ‫של ענפי טיפול שבהם אפשר‬
   ‫והגדולים בארץ ללימודי רפואה משלימה‪ .‬לרפואה‬            ‫עצמו דוגמה מצוינת להתפתחות הרפואה המשלימה‬                                    ‫לעסוק‬
   ‫הסינית חלק חשוב ברפואה המשלימה‪ ,‬ולדבריו‪,‬‬              ‫ולכך שהיא אכן משלימה‪ :‬בד בבד עם היותו מומחה‬
   ‫על אף שהיא בת יותר מ‪ 2,000-‬שנה‪ ,‬היא יצירתית‬           ‫בתחום זה‪ ,‬הוא גם רופא קונבנציונלי‪ .‬לטענתו‪,‬‬        ‫חנן בר‪-‬און‬
   ‫וממשיכה להתפתח כל הזמן‪" .‬יש מי שמכנים‬                 ‫התוצאות הטובות המושגות בטיפולים המשלימים‬
   ‫את הרפואה המשלימה 'רפואה אלטרנטיבית'‪.‬‬                 ‫מביאות להכרה גוברת והולכת של אנשי הרפואה‬          ‫תאורה בחדר עמומה‪ ,‬מסתורית משהו‪ .‬נרותה‬
   ‫אבל הרפואה הסינית אינה אלטרנטיבית לרפואה‬
   ‫המערבית‪ ,‬אלא מתמזגת ִעמה"‪ ,‬הוא מסביר‪,‬‬                                   ‫הקונבנציונלית ברפואה המשלימה‪.‬‬   ‫דולקים בכל פינה‪ ,‬האווירה קסומה‪ ,‬ברקע מוזיקה‬
   ‫ומוסיף כי השורה התחתונה היא הקשר שבין גוף‬                                                               ‫מרגיעה‪ .‬לאחר כשעה מסתיים שם עוד טיפול‬
                                                         ‫כיום יש לא מעט מכללות ובתי ספר שמציעים מגוון‬      ‫בשיאצו – אחד מענפי הרפואה המשלימה‪ .‬המטפל‬
                                            ‫לנפש ולרוח‪.‬‬  ‫קורסים והשתלמויות בענפי הרפואה המשלימה‪,‬‬           ‫דודי עזריה נפרד לשלום מהמטופל ומתכונן לביקורו‬
                                                         ‫החל בסדנאות או קורסי העשרה קצרים‪ ,‬בני‬             ‫של המטופל הבא‪ .‬אנחנו מנצלים את הדקות‬
                ‫הסיפוק שווה את המאמץ‬                     ‫שבועות או חודשים‪ ,‬ועד לימודי הסמכה הנמשכים‬        ‫שעומדות לרשותנו בקליניקה שלו (הצמודה לביתו‬
                                                         ‫שנים אחדות‪ .‬ההיצע הרחב ומגוון אפשרויות‬            ‫הפרטי)‪ ,‬שביישוב שוהם‪ ,‬כדי ללמוד קצת על‬
   ‫לירון בר (‪ )23‬סיימה באחרונה את לימודיה במרכז‬          ‫הלימוד הם פונקציה של הביקוש‪ .‬לדברי גורמים‬
   ‫לרפואה משלימה של סמינר הקיבוצים‪ ,‬וכבר עובדת‬           ‫בתחום‪ ,‬אלפי ישראלים לומדים רפואה משלימה‪,‬‬                              ‫התחום הזה ועל מהות העבודה‪.‬‬
   ‫בתחום‪ .‬ענפי הטיפול שבהם בחרה לעסוק הם‬                 ‫רובם במטרה לעסוק בכך‪ ,‬אם כי ישנם גם כאלה‬
   ‫עיסוי שוודי ועיסוי רקמות עמוק‪ .‬אנחנו מבקשים‬           ‫שלומדים זאת בשביל הכיף או לשם העשרה רוחנית‪.‬‬       ‫"רפואה משלימה כשמה כן היא‪ :‬מעניקה טיפול‬
   ‫ממנה הסברים‪" .‬עיסוי שוודי מיועד להרגעה כללית‬          ‫ואחרי הלימודים‪ ,‬מי שאכן ירצה לעבוד בתחום זה‬       ‫משלים לזה של הרפואה הסטנדרטית‪ .‬מקורם של‬
   ‫של הגוף והנפש‪ ,‬ולעומתו‪ ,‬עיסוי הרקמות מתמקד‬            ‫יוכל להשתלב במסגרת אחת מקופות החולים‪ ,‬בתי‬         ‫רוב ענפי הרפואה המשלימה הוא במזרח הרחוק‪.‬‬
   ‫באזורים מסוימים בגוף החשופים לדלקות‪ ,‬פציעות‬           ‫החולים‪ ,‬בתי המלון או אתרי הספא‪ ,‬לעבוד כמטפל‬       ‫אני מטפל בשיאצו‪ .‬זו שיטת טיפול במגע‪ ,‬המשלבת‬
   ‫וחבלות‪ .‬ה'חדירה' אל הרקמה מתבצעת על ידי‬                                                                 ‫מגוון רחב של טכניקות שיוצרות גירויים שונים בגוף‪.‬‬
   ‫אצבעותיו של המעסה‪ ,‬בתנועות של לחיצה תוך כדי‬                  ‫שכיר בקליניקה או לפתוח קליניקה כעצמאי‪.‬‬     ‫הטיפול מתחיל באבחון ואיתור חוסר האיזון על ידי‬
                                                                                                           ‫מגע‪ ,‬תשאול והסתכלות‪ .‬אחר כך מתבצעת סדרה‬
                ‫סיבוב איטי להדמיית פעילות הרקמה"‪.‬‬                                 ‫דבר המנהלים‬              ‫של לחיצות ומתיחות ברוב חלקי הגוף‪ .‬מלבד שיאצו‬
                                                                                                           ‫אני עוסק בטווינא‪ ,‬שגם היא שיטת טיפול במגע‪,‬‬
   ‫אהרוני מעידה כי העבודה בעיסוי אינה קלה‪ ,‬ודורשת‬        ‫הזכרנו כי מטפלים יכולים לעבוד באחת מקופות‬         ‫וכוללת טכניקות שונות ובהן שימוש בשמנים‪,‬‬
   ‫מהמטפל מאמץ פיזי‪ ,‬אבל יש בה המון סיפוק‪ ,‬הן‬            ‫החולים‪ .‬זה יתרון חשוב‪ ,‬שנלקח בחשבון במרכז‬
   ‫למטפל והן למטופל‪ .‬לשאלתנו‪ ,‬מדוע בחרה ללמוד‬            ‫לרפואה משלימה של סמינר הקיבוצים‪ .‬רמון ולמן‪,‬‬                                      ‫בכוסות רוח ובדיקור"‪.‬‬
   ‫עיסוי‪ ,‬היא משיבה‪" :‬אני אוהבת לטפל‪ ,‬אוהבת מגע‪,‬‬         ‫ראש המרכז הזה וראש המסלול ללימודי רפואה‬
   ‫וכמובן‪ ,‬אוהבת לעבוד עם אנשים"‪ .‬ויש לה כוונות‬          ‫סינית מסורתית‪ ,‬מספר שתוכנית הלימודים נבנתה‬        ‫אנחנו שואלים את עזריה מה הביא אותו לעסוק‬
   ‫רציניות להמשיך ללמוד‪" :‬עולם הרפואה המשלימה‬            ‫בשיתוף עם כללית רפואה משלימה (של שירותי‬           ‫בתחום הזה ומה נדרש כדי להיות מטפל ברפואה‬
   ‫כולל בתוכו המון ענפים‪ ,‬ותחומי הלימוד אינסופיים‪.‬‬       ‫בריאות כללית)‪ ,‬שהיא הגוף הרפואי הציבורי הגדול‬     ‫משלימה‪" .‬מצאתי שיש לי דחף ורצון לעבוד עם‬
   ‫אין ספק שבקרוב אני אמשיך ללמוד ולהתפתח‪.‬‬               ‫בארץ למתן טיפולי רפואה משלימה‪" .‬תלמידי‬            ‫אנשים‪ ,‬לעזור להם‪ .‬צריך הקשבה‪ ,‬כישרון במגע‪,‬‬
                                                         ‫המסלול עוברים – כחלק אינטגרלי מתוכנית‬             ‫יכולת נתינה"‪ ,‬הוא מעיד על עצמו‪ ,‬ומספר שרפואה‬
                   ‫הכיוון שלי כעת הוא עיסוי תאילנדי"‪.‬‬    ‫הלימודים – הכשרה מקצועית במרפאות כללית‬            ‫משלימה היא תחום נרחב מאוד‪ ,‬מעניין ומאתגר‪,‬‬
                                                         ‫רפואה משלימה"‪ ,‬מציין ולמן‪" ,‬והבוגרים יוכלו‬        ‫שבאמצעותו אפשר לטפל באנשים ולעזור להם‬
   ‫חשוב לציין‪ ,‬כי על אף המגוון הרחב של תחומי‬                                                               ‫בדרכים רבות‪" .‬לא מתעשרים מזה‪ ,‬אבל כמו בכל‬
   ‫הלימוד‪ ,‬ולמרות שכמה ממוסדות הלימוד נתונים‬                 ‫להשתלב במרפאות של שירותי בריאות כללית"‪.‬‬       ‫מקצוע אחר‪ ,‬אם אתה טוב – אתה יכול להשתכר‬
   ‫בפיקוח אקדמי כלשהו‪ ,‬לימודי הרפואה המשלימה‬                                                               ‫טוב"‪ .‬לדבריו‪ ,‬כל אחד יכול ללמוד רפואה משלימה‪,‬‬
   ‫אינם מוכרים עדיין בארץ לתואר אקדמי‪ ,‬אלא מקנים‬         ‫"אצלנו רמת הלימוד גבוהה מאוד‪ .‬כל מורה ומרצה‬       ‫אבל לא כל אחד מתאים לזה‪" .‬לא לכל אדם יש גישה‬
   ‫תעודות הסמכה בלבד‪ .‬בכל מקרה‪ ,‬בענף אומרים‬              ‫שלנו נבחר בקפידה‪ ,‬וגם תוכנית הלימודים מוקפדת‬
   ‫שלא התעודה חשובה‪ ,‬אלא המקצועיות‪ ,‬ומעל הכל –‬           ‫ומגוונת‪ ,‬ומגּוָּבה בחוברות עזר שאנו מדפיסים"‪,‬‬                ‫מתאימה או מידה מספקת של סבלנות"‪.‬‬
                                                         ‫מספר בגאווה פרופ' אבשלום מזרחי‪ ,‬המנהל‬
         ‫ההבנה של המטפל והתחברותו אל המטופל‪.‬‬

‫‪9‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14