Page 20 - תום שירות - יוני 2016
P. 20

‫תואר ראשון בחינוך וקהילה‬
        ‫למי שבאמת רוצה לעסוק בחינוך‬

  ‫בעשור האחרון אנו עדים להתעצמות מקומן של הקהילות המקומיות בתהליכים החינוכיים‪.‬‬
‫לצד החינוך הפורמאלי מתחזקת מרכזיותו של החינוך הבלתי פורמאלי בבינוי הקהילה ובחיזוקה‪.‬‬

‫הקהילתית‪ ,‬ומכוונת למגוון רחב של תפקידים בקו‬            ‫הארגונים והתפקידים המחייבים תעודת עובד חינוך‬                                ‫על תחום הלימוד‬
                          ‫התפר שבין מערכות אלה‪.‬‬               ‫לפי חוזר מנכ"ל משרד החינוך (‪ )2011‬הם‪:‬‬
                                                             ‫•מנהל האגף לנוער וקהילה ברשות המקומית‬           ‫תוכנית הלימודים "חינוך וקהילה" במכללה‬
‫ייחוד נוסף של התוכנית החדשה הוא שילוב הידע‬                          ‫•מנהל המחלקה לנוער וקהילה ברשות‬          ‫האקדמית כנרת היא ראשונה מסוגה בארץ לתואר‬
‫העיוני שנלמד בקורסים השונים עם הפרקטיקה‬                               ‫•מנהל היחידה לנוער וקהילה ברשות‬        ‫ראשון (‪ )B.A‬המתמקדת בקשרי הגומלין בין חברה‬
‫החינוכית‪-‬קהילתית‪ .‬כך‪ ,‬לצד לימודי התשתית‬                         ‫•מפקח חינוכי רשותי בתחום נוער וקהילה‬
‫העיוניים בנושאי החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי‬                                              ‫•רכז נוער רשותי‬                                ‫וחינוך ברמת הקהילה‪.‬‬
‫ובנושא הקהילה והקהילתיות‪ ,‬מקבלים הסטודנטים‬                                      ‫•רכז מנהיגות צעירה רשותי‬     ‫תוכנית חדשנית זו מקנה כלים יישומיים עכשוויים‬
‫כלים מעשיים לפיתוח מקצועי של מנהיגות‬                           ‫•מנהל היחידה להדרכה ולהשתלמות רשותי‬           ‫לסטודנטים שעתידים לעסוק בחינוך הפורמאלי‬
‫קהילתית המספקת תעסוקה מעניינת‪ ,‬ערכית‬                                                                         ‫(אנשי הוראה במוסדות חינוך) ובחינוך הבלתי‪-‬‬
                                                           ‫•מנהל היחידה ‪ /‬המחלקה לקידום נוער ברשות‬
                         ‫ותורמת לחברה הישראלית‪.‬‬          ‫•מרכז פרויקטים ‪ /‬מרכז תחום ליבה בקידום נוער‬             ‫פורמאלי‪ ,‬תוך הדגשת הקשר בין שני התחומים‪.‬‬
‫הקשר בין החינוך לקהילה מקבל משמעות מיוחדת‬                                                                    ‫בתוכנית הרחבות יישומיות הכוללות התנסות‬
‫באזור הסובב את המכללה האקדמית כנרת בעמק‬                                    ‫•מרכז אזור בקידום נוער ברשות‬      ‫בשדה ומפגש בלתי אמצעי עם נושאי תפקיד‬
‫הירדן ‪ -‬מרחב פריפריאלי ובו אוכלוסיה מגוונת‬                            ‫•עובד קידום נוער (במגזרים השונים)‬      ‫בחינוך הבלתי‪-‬פורמאלי וחשיפה לנקודות המבט של‬
‫מבחינה חברתית ותרבותית‪ .‬התנסות דווקא‬                                   ‫•מנהל מרכז השכלה רשותי (היל"ה)‬
‫במרחב זה מפתחת בסטודנטים הבנה ורגישויות‬                                                                                      ‫האנשים הפעילים בתחומים בשטח‪.‬‬
‫למבני קהילה ייחודיים תוך הקניית מודעות לאופני‬                                          ‫•מנהל מרכז קהילתי‬     ‫התוכנית מקנה כלים מקצועיים למילוי תפקידים‬
‫הטיפול בקהילות בפריפריה הישראלית‪ .‬התנסות‬                                    ‫•רכז בית ספר קהילתי על‪-‬יסודי‬     ‫במנהלי החינוך והתרבות הקהילתיים‪ ,‬במתנ"סים‪,‬‬
‫במרחב זה מקנה יתרון רב לסטודנטים שבחרו‬                                     ‫•רכז בתי ספר קהילתיים רשותי‬       ‫בעמותות הפועלות במגזרי החינוך‪ ,‬החברה‬
                                                                                                             ‫והתרבות בקהילה‪ ,‬ובמסגרות אחרות של פעילות‬
                                        ‫ללמוד עימנו‪.‬‬                                  ‫•רכז התנדבות רשותי‬
‫בנוסף פיתוח יכולות בסיסיות של מחקר עיוני ויישומי‬                     ‫•מנהל מחלקה לנוער במועצה אזורית‬                                            ‫חברתית בקהילה‪.‬‬
‫במערכות של חינוך וחברה בקהילה התוכנית מקנה‬                                                                   ‫בנוסף‪ ,‬תוכנית זו מעניקה תשתית עיונית‪-‬מחקרית‪-‬‬
‫לבוגרים בסיס איתן ללימודי המשך ולימודי תואר‬                                       ‫•רכז נוער במועצה אזורית‬    ‫יישומית נרחבת ללימודי המשך לתארים אקדמיים‬
‫שני בתחומי החינוך והקהילה ובתחומים קרובים‬                 ‫•מנהל מערכת החינוך הבלתי‪-‬פורמאלי בקיבוץ‪.‬‬
                                                                                                                                      ‫מתקדמים בתחומי החינוך‪.‬‬
                                                ‫לאלה‪.‬‬        ‫מדוע כדאי לבחור בתואר בחינוך‬                    ‫שילוב זה בין התשתית העיונית והמחקרית לבין‬
‫תוכנית הלימודים בתואר זה מיישמת שיטות‬                                 ‫וקהילה במכללת כנרת?‬                    ‫הכשרה מקצועית מכשיר את בוגרי התוכנית למגוון‬
‫הוראה מתקדמות באמצעות צוות מרצים וחוקרים‬                                                                     ‫אפשרויות של תפקידים במערכות החינוך והתרבות‬
‫מנוסים המובילים בתחום החינוך הפורמאלי והבלתי‬           ‫בשונה מתוכניות לחינוך הנלמדות כיום‪ ,‬התוכנית‬
‫פורמאלי‪ .‬כל זאת בתוך סביבה אקדמית מתקדמת‪,‬‬              ‫הנוכחית הינה ראשונה מסוגה‪ .‬זוהי תוכנית לתואר‬                             ‫בקהילות וברשויות המוניציפליות‪.‬‬
                                                       ‫ראשון‪ ,‬המתמקדת בשילוב שבין לימודי חינוך ולימודי‬       ‫סטודנט הלומד במחלקה יוכל עם השלמת התואר‬
                  ‫מטופחת ואישית מול נופי הכנרת‪.‬‬        ‫קהילה‪ ,‬ביחסי הגומלין בין מערכות החינוך והמערכת‬        ‫להמשיך ללימודי תעודת הוראה בחינוך הפורמלי‪ ,‬או‬

                                                                                                                                      ‫ללימודי תעודת עובד חינוך‪.‬‬

                                                                                                                                                                 ‫‪20‬‬
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24