Page 20 - תום שירות - יוני 2016
P. 20
תואר ראשון בחינוך וקהילה
למי שבאמת רוצה לעסוק בחינוך
בעשור האחרון אנו עדים להתעצמות מקומן של הקהילות המקומיות בתהליכים החינוכיים.
לצד החינוך הפורמאלי מתחזקת מרכזיותו של החינוך הבלתי פורמאלי בבינוי הקהילה ובחיזוקה.
הקהילתית ,ומכוונת למגוון רחב של תפקידים בקו הארגונים והתפקידים המחייבים תעודת עובד חינוך על תחום הלימוד
התפר שבין מערכות אלה. לפי חוזר מנכ"ל משרד החינוך ( )2011הם:
•מנהל האגף לנוער וקהילה ברשות המקומית תוכנית הלימודים "חינוך וקהילה" במכללה
ייחוד נוסף של התוכנית החדשה הוא שילוב הידע •מנהל המחלקה לנוער וקהילה ברשות האקדמית כנרת היא ראשונה מסוגה בארץ לתואר
העיוני שנלמד בקורסים השונים עם הפרקטיקה •מנהל היחידה לנוער וקהילה ברשות ראשון ( )B.Aהמתמקדת בקשרי הגומלין בין חברה
החינוכית-קהילתית .כך ,לצד לימודי התשתית •מפקח חינוכי רשותי בתחום נוער וקהילה
העיוניים בנושאי החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי •רכז נוער רשותי וחינוך ברמת הקהילה.
ובנושא הקהילה והקהילתיות ,מקבלים הסטודנטים •רכז מנהיגות צעירה רשותי תוכנית חדשנית זו מקנה כלים יישומיים עכשוויים
כלים מעשיים לפיתוח מקצועי של מנהיגות •מנהל היחידה להדרכה ולהשתלמות רשותי לסטודנטים שעתידים לעסוק בחינוך הפורמאלי
קהילתית המספקת תעסוקה מעניינת ,ערכית (אנשי הוראה במוסדות חינוך) ובחינוך הבלתי-
•מנהל היחידה /המחלקה לקידום נוער ברשות
ותורמת לחברה הישראלית. •מרכז פרויקטים /מרכז תחום ליבה בקידום נוער פורמאלי ,תוך הדגשת הקשר בין שני התחומים.
הקשר בין החינוך לקהילה מקבל משמעות מיוחדת בתוכנית הרחבות יישומיות הכוללות התנסות
באזור הסובב את המכללה האקדמית כנרת בעמק •מרכז אזור בקידום נוער ברשות בשדה ומפגש בלתי אמצעי עם נושאי תפקיד
הירדן -מרחב פריפריאלי ובו אוכלוסיה מגוונת •עובד קידום נוער (במגזרים השונים) בחינוך הבלתי-פורמאלי וחשיפה לנקודות המבט של
מבחינה חברתית ותרבותית .התנסות דווקא •מנהל מרכז השכלה רשותי (היל"ה)
במרחב זה מפתחת בסטודנטים הבנה ורגישויות האנשים הפעילים בתחומים בשטח.
למבני קהילה ייחודיים תוך הקניית מודעות לאופני •מנהל מרכז קהילתי התוכנית מקנה כלים מקצועיים למילוי תפקידים
הטיפול בקהילות בפריפריה הישראלית .התנסות •רכז בית ספר קהילתי על-יסודי במנהלי החינוך והתרבות הקהילתיים ,במתנ"סים,
במרחב זה מקנה יתרון רב לסטודנטים שבחרו •רכז בתי ספר קהילתיים רשותי בעמותות הפועלות במגזרי החינוך ,החברה
והתרבות בקהילה ,ובמסגרות אחרות של פעילות
ללמוד עימנו. •רכז התנדבות רשותי
בנוסף פיתוח יכולות בסיסיות של מחקר עיוני ויישומי •מנהל מחלקה לנוער במועצה אזורית חברתית בקהילה.
במערכות של חינוך וחברה בקהילה התוכנית מקנה בנוסף ,תוכנית זו מעניקה תשתית עיונית-מחקרית-
לבוגרים בסיס איתן ללימודי המשך ולימודי תואר •רכז נוער במועצה אזורית יישומית נרחבת ללימודי המשך לתארים אקדמיים
שני בתחומי החינוך והקהילה ובתחומים קרובים •מנהל מערכת החינוך הבלתי-פורמאלי בקיבוץ.
מתקדמים בתחומי החינוך.
לאלה. מדוע כדאי לבחור בתואר בחינוך שילוב זה בין התשתית העיונית והמחקרית לבין
תוכנית הלימודים בתואר זה מיישמת שיטות וקהילה במכללת כנרת? הכשרה מקצועית מכשיר את בוגרי התוכנית למגוון
הוראה מתקדמות באמצעות צוות מרצים וחוקרים אפשרויות של תפקידים במערכות החינוך והתרבות
מנוסים המובילים בתחום החינוך הפורמאלי והבלתי בשונה מתוכניות לחינוך הנלמדות כיום ,התוכנית
פורמאלי .כל זאת בתוך סביבה אקדמית מתקדמת, הנוכחית הינה ראשונה מסוגה .זוהי תוכנית לתואר בקהילות וברשויות המוניציפליות.
ראשון ,המתמקדת בשילוב שבין לימודי חינוך ולימודי סטודנט הלומד במחלקה יוכל עם השלמת התואר
מטופחת ואישית מול נופי הכנרת. קהילה ,ביחסי הגומלין בין מערכות החינוך והמערכת להמשיך ללימודי תעודת הוראה בחינוך הפורמלי ,או
ללימודי תעודת עובד חינוך.
20